Jeżeli śledzisz branżę krypto, na pewno spotkałeś się już z hasłem Metaverse. Hype, jaki temu towarzyszy, porównywalny jest do tego, który widzieliśmy podczas pierwszych tygodni i miesięcy NFT. Ale metaverse to coś więcej. NFT to jedynie jego element. To wirtualna rzeczywistość oparta na blockchain. To Web 3.0, gdzie treść należy do użytkowników. Przyjrzyjmy się dzisiaj Metaverse w kontekście raportu Grayscale.
Metaverse w raporcie Grayscale
O Grayscale też zapewne słyszeliście, a jeżeli nie, to dodam krótko, że jest to jedna z największych firm obracająca aktywami kryptowalutowymi. Kilka dnie temu opublikowała ona raport dotyczący Metaverse i tego, jakie okazje może ono tworzyć dla inwestorów. A jest tu mowa o niemałej sumie, bo Grayscale stwierdza, że ten rynek może być wart niedługo nawet 1 bilion dolarów.
Web 3.0 Virtual Cloud Economies
Tak brzmi tytuł tego raportu, który w oryginale możecie znaleźć na stronie Grayscale. Dla wczesnych inwestorów Metaverse może stanowić niepowtarzalną okazję na pomnożenie kapitału. Metaverse, czyli wirtualny świat działający wg norm Web 3.0, oparty na NFT, może być wyznacznikiem naszych przyszłych interakcji społecznych oraz biznesowych. Obecnie nabiera on kształtu, ale wkrótce to może być synonim Internetu.
The Metaverse is still taking shape, but Web 3.0 open virtual world crypto networks are offering a glimpse of what the future of the internet may hold.
Osobiście sam nie wiem, czy mam się z tego cieszyć, czy bardziej obawiać, że świat rzeczywisty zostanie przesunięty na drugi plan, a my zaczniemy żyć w wirtualu.
Metaverse a gaming
Gaming, a przede wszystkim gaming w formule Play 2 Earn, uważany jest przez Grayscale za jeden z pierwszy rynków, który skorzysta na Metaverse. Gry zmienią swoją formę, wystarczy spojrzeć na Axie Infinity czy The Sandbox, aby móc sobie wyobrazić, w którym kierunku to zmierza. Gry działające w sieci Web 3.0 charakteryzuje głównie to, że np. zakupione przedmioty stają się wartością użytkowników, a wszystkie transakcje zawierane są w sieci blockchain.
Metaverse a dzisiejsze firmy
Dzisiaj funkcjonujemy w sieci Web 2.0. Możemy współtworzyć treści, te są interaktywne, a ich przechowywaniem zajmują się platformy. Główną infrastrukturę tworzą urządzenia mobilne oraz dane w chmurze, a nie, jak w przypadku sieci Web 1.0 – komputery PC z dostępem do Internetu. W Web 2.0 funkcjonują tym samym także wszystkie dzisiejsze firmy i koniecznym będzie dla nich rozwój, który umożliwi interakcję z użytkownikami i potencjalnymi klientami w Metaverse i sieci Web 3.0.
Metaverse – przykłady wykorzystania
Zdecentralizowana sieć i wirtualna rzeczywistość już funkcjonują i tworzą nowe doświadczenia e-commerce. Przyjrzyjmy się przykładom branż, gdzie już teraz jest wykorzystywany Metaverse:
- Galerie sztuki: Sotheby’s umożliwia już twórcom pokazywać i wystawiać na aukcje swoje dzieła w formie NFT.
- Biura i siedziby firm: swoje siedziby w wirtualnym świecie ma już wiele firm, np. Binance czy KuCoin.
- Gry i kasyna: użytkownicy mogą w nich wygrywać kryptowaluty.
- Reklama i treści sponsorowane: w wirtualnym świecie także możemy zobaczyć billboardy i inne formy reklamy, ale te będą w formie cyfrowej.
- Kluby i dyskoteki: w wirtualnych klubach mogą odbywać się imprezy i koncerty dla fanów.
Co to jest Metaverse?
Metaverse jest cyfrowym, zdecentralizowanym światem (wszechświatem), który wybiega znacznie ponad Internet, który znamy w obecnej formie. Internet Web 3.0 będzie oznaczał transformację naszych społecznych interakcji, biznesów, kontraktów i ekonomii. W Web 3.0 to użytkownicy będą właścicielami treści, a nie firmy czy platformy. Metaverse nadal się kształtuje, ale już teraz możemy doświadczyć po części tego, jak będzie on wyglądał w niedalekiej przyszłości. Metaverse stanowi ogromną okazję biznesową i zapewne będzie mógł konkurować z obecnymi firmami w sieci Web 2.0 wartymi obecnie ok. 15 bilionów dolarów.
Jak wygląda Metaverse?
Aby zobaczyć, jak może wyglądać wirtualna rzeczywistość Metaverse, warto odwiedzić chociażby strony internetowe firm i projektów, które się tym zajmują: Decentraland, Bloktopia czy Axie Infinity. Zerknijcie też na poniższy trailer Bloktopia.
A jakie są Wasze odczucia w tym temacie? Oczekujecie wirtualnej, zdecentralizowanej rzeczywistości czy może jednak wolelibyście pozostać w realu, a wirtual niech stanowi drobne jego uzupełnienie?
Każda osoba z IT powinna teraz edukować się w kwestii Blockchaina. Temat jest głęboki i wymagający ale to się opłaci nie tylko w kontekście kariery.
[…] Chciałbym dzisiaj przyjrzeć się bliżej platformie CEEK, której założycielka – Mary Spio – ma na celu udostępnienie wirtualnej rzeczywistości wszystkim zainteresowanym. Platformę CEEK założyła w 2015 roku i od tego czasu transmituje wirtualne wydarzenia w metaverse. […]
[…] platformie wirtualnej rzeczywistości/społeczności/metaverse pisałem wczoraj, dzisiaj chciałbym przedstawić plany rozwoju na ten rok. Będzie […]